Martina Loutocká

A to jsou v té lesní školce celý den venku?

Už jste někdy přemýšleli nad tím, jak to funguje v takové lesní školce – v čem se liší od té „klasické“ a v čem bývají stejné?

Lesní školky fungují jako alternativa klasického školního předškolního vzdělávání. Legislativně je třeba odlišovat, zda jde o lesní mateřskou školu nebo lesní klub.

Lesní mateřská škola je zapsána v rejstříku MŠMT, podléhá příslušným regulacím a poskytuje zapsaným dětem absolvování povinného předškolního ročníku. Dostává také finanční příspěvky od státu.

Lesní kluby fungují jako spolky, jejichž členy jsou rodiče zapsaných dětí. Nejsou zapsané v rejstříku MŠMT a nejsou ze strany státu nijak finančně dotované.

Co se týče praktického fungování, většinou jsou provozovány velmi podobným způsobem. Pro jednoduchost budu používat pro obě varianty termín „lesní školka“. Více o rozdílech mezi lesní mateřskou školou a lesním klubem si můžete přečíst ZDE.

Už jste někdy přemýšleli nad tím, jak to funguje v takové lesní školce – v čem se liší od té „klasické“ a v čem bývají stejné?

Lesní školky mají podobný režim jako státní školky – obsahují vzdělávací bloky, volnou hru, poskytují prostor pro odpočinek dětí. Většinou mají kapacitu cca 16 dětí na 2 průvodce.

A to jsou celý den venku? Není jim zima? Nemají pořád mokré nohy z té trávy? A kde tam odpočívají? Nespálí se o ten oheň? Nemáš strach, že spadnou do potoka? Nechybí jim normální hračky? Jak pereš ty šíleně zablácené věci?

Lesní školky mají podobný režim jako státní školky – obsahují vzdělávací bloky, volnou hru, poskytují prostor pro odpočinek dětí. Většinou mají kapacitu cca 16 dětí na 2 průvodce.

Čas tráví z velké části dne venku – a to i v zimě. K odpočinku mají lesní školky k dispozici jurtu (kterou lze vytopit) nebo nějakou zděnou budovu, chatku. Většina lesních školek využívá i teepee, které je také možné vytopit a v nepříznivém počasí zde mohou děti vykonávat tvořivé činnosti nebo obědvat.

K dalším častým vybavením patří ohniště s lavičkami, maringotka, zastřešená terasa, suché WC, stany s podsadou, zahradní chatky, přístřešky. O zázemí lesní školky se stará zřizovatel školky spolu s rodiči docházejících dětí. Zpravidla probíhají pravidelné brigády, na kterých se celá komunita školky podílí na jejím zvelebování.

Obědy řeší každá školka trochu jinak. Lze se setkat s konceptem, kdy se rodiče střídají ve vaření hustých polévek. Také je možný dovoz krabičkových obědů, ke kterému se školky uchylují velmi nerady, ale někdy není jiná možnost. Výborným řešením je spolupráce s blízkou restaurací nebo jídelnou, která je ochotná vařit pro školku do várnic. Ty jsou pak každý den dopravovány do zázemí.

Den ve školce většinou začíná společným kruhem (např. u ohniště) motivací dětí, zpíváním. Následuje většinou řízená činnost, často s vycházkou do okolí zázemí. Po obědě děti odpočívají či spí, starší děti se věnují předškolní přípravě. V odpoledních hodinách mají děti v některých lesních školkách zcela volnou činnost. Někde mají výběr z několika možností, jaké činnosti (kroužku) se mohou účastnit

A jak to vše funguje v zimě? Zde opravdu platí heslo „není špatného počasí, pouze špatného oblečení“. A to i u dětí, které nejsou velkými milovníky zimy nebo deště. Základem je vrstvení oblečení, používání funkčních materiálů, termoprádla

Nezbytná je také výbava do deště – pohotovostní pláštěnka v batůžku, na deštivé dny souprava pogumovaného oblečení a holínky.

Děti mají celoročně v zázemí dostatek náhradního suchého oblečení. V případě mrazů nebo většího deště většinou tráví část programu ve vytopeném teepee, pod zastřešením či v jurtě. Vzhledem k menší kapacitě dětí a přítomnosti dvou průvodců je možné se do těchto prostor s dětmi vejít a program realizovat alespoň částečně v nich.

Na druhou stranu je výhodou, že v době zvýšeného výskytu respiračních onemocnění se v lesních školkách většinou nemoci ve srovnání se školkami v uzavřených prostorách tak snadno nešíří a často mají děti díky tomu a častému pobytu venku lepší obranyschopnost organismu.

Z vlastní zkušenosti mohu říct, že děti vůbec neřeší takové věci jako absenci tekoucí vody, to, že obědvají v oteplovačkách nebo nepřízeň počasí. Výhodou je, že vidí proměny přírody v rámci roku, také se podílí na péči o zázemí – starají se o záhony, připravují dříví na topení, pečují o přírodu kolem zázemí. Učí se mnoha praktickým dovednostem.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *